torsdag, august 13, 2009

Resepsjonistens ønskeliste

1. Vennligst send faxer med uspesifisert mottaker til firmaets hovedfax. Det er klart vi vet i detalj hva hver enkelt av de 1000 ansatte driver med og kan sende faxen dit den skal!
2. Vennligst bli sint når vi forteller deg at den ansatte du søker ikke lenger jobber i firmaet, men at du kan få snakke med personen som har tatt over. Krev gjerne at vi skal finne privatnummeret til den du søker selv om det ikke står på en eneste av listene våre.
3. Spør gjerne etter daglig leder når vi spør deg hva vi kan hjelpe med. Svar kryptisk og uforståelig på hva det gjelder, så er du helt sikker på å bli satt direkte inn til daglig leders kontor.
4. Presenter deg gjerne som kusina/tanta/bestemora til en av de ansatte og insister på å få utlevert vedkommendes mobilnummer.
5. Eller om det passer bedre, kan du la være å presentere deg selv i det hele tatt. Bjeff gjerne en uforståelig ordre og forvent at vi forstår instinktivt hva det gjelder.
6. Vennligt forklar omstendelig hver minste detalj i situasjonen eller spørsmålet du trenger hjelp til, gjerne med slik innlevelse, tempo og volum at det ikke er mulig for oss å spør om de tingene vi egentlig trenger å vite for å hjelpe deg.
7. Bli sint! Det er ikke noe vi vil i hele verden enn å ta på oss skylden for feil, mangler eller andre urovekkende forhold forårsaket av andre fordi vi tilfeldigvis var den personen som tilfeldigvis tok telefonen da du ringte.
8.Snakk lavt, utydelig og gebrokkent. Bruk om mulig en mobiltelefon med dårlig dekning.
9.Vennligst ta det som en personlig fornærmelse når firmaet ikke er interessert i det aller nyeste produktet i blyanspisser-serien du prøver å selge, hvis firmaet "ikke har behov for flere leieboliger for øyeblikket" eller hvis du får beskjed om at alle jobbutlysninger ligger på hjemmesidene og at firmaet kun tar imot CV-er i forbindelse med spesifikke søknader. Du er nemlig det utvalgte offer for vår nyeste hat-kampanje mot innringere.
10. Vær snill og forvent at vi skal vite hvor alle ansatte til enhver tid er, gjør, om de er i møte, skal i barneselskap, har hund eller hytte på Sørlandet. Det finnes ingen motivasjon bedre enn uinnfridd forventning!
11. Bruk gjerne avgangssystemet feil, åpne dører merket med "do not open", bruk nødhendelen hvis døren ikke åpner seg ved første forsøk og sett improviserte dørstoppere i døren hvis du har glemt nøkkelkortet ditt og ikke gidder gå tilbake. Det er så herlig med den ekstra mosjonen vi får når vi må springe for å sjekke alle slags alarmer rundt omkring i diverse kriker og kroker.
12. Alle resepsjonister drømmer om å sitte i telefonen med taxiselskapet hele dagen lang. Vær personen som bestiller, avbestiller, bestiller igjen for så å sitte på med en kollega i stedet uten å si fra. Det gjør dagen til et eventyr, man vet aldri hva som kommer rundt neste sving.

4 kommentarer:

Nils sa...

Jeg kjenner meg igjen. Tror jeg. Ihvertfall i noen av punktene...

Marit sa...

Ja! Det er så sykt sant!

Petter sa...

Hehe. Punkt 11 va min personlige favoritt. Ellers minna et par ting meg om livet som sivilarbeider :)

kjetil sa...

hehe, nr 1 var min favoritt. Som postmann i et firma med tusenvis av ansatte, elsket jeg å få post adressert til "Aker". Herlig :)